02 september, 2012

Musik och biltrubbel

Jaha, här sitter jag klockan 05:10 och lyssnar på gamla technoremixer som världen glömt. Jag vet, jag vet. Jag BORDE sova nu. Men jag KAN bara inte! Kan inte slita mig från musiken! Just nu så är det en 10 år gammal remix av Björnes Magasin (klicka på namnet) och den är minst lika bra nu som då. Faktiskt nästan bättre nu än då, med tanke på hur modern den fortfarande låter!
Lyssna på mer av artisten Här.

Killen har skills, ingen tvekan om saken. Blev dirigerad till OBELISK från hans andra artistnamn på samma sida: Ascoona. Tyvärr är inte alla hans låtar på sidan. En låt som jag STARKT rekommenderar är remixen på Pökpåsen av Ronny och Ragge. Den första låten som drog mig till Ascoona och därefter OBELISK.

Men nog om musik som ni troligen inte har vett att uppskatta på samma sätt som mig.

Har länge tänkt att skriva en massa här, men har inte funnit tid och ork till det.
(Appropå ingenting-not: min skärm måste rengöras, fan så lat jag är!)

Jag hade tänkt berätta lite om min sommar. Eller mer specifikt, gången då jag skulle serva min "nya" bil för första gången själv.
Så jag har äntligen fått tag i Renault 5:an som jag längtat efter(?) i ett par år nu. Körde den till besiktningen och fick avslag pga att framljusen inte lyste som de skulle. De ska lysa i ett visst mönster mot en pappersbit... dessa lysen täckte hela jäkla plattan plus lite mer. Inte godkänt för fem öre. Dessutom så fick vi inte igång bakljusen heller. Fan.

Så jag åkte hem med den, två fel på en så gammal bil är ändå inte så farligt. Det är trots allt en -82:a!
När jag kom hem så ringde jag min kusin för att tala om hur det gick. Han påpekade att det finns en spak jag måste vrida på i bilen, jag vred på den och vips! så hade jag bakljus... förbannat jäkla standard och något som jag behövt göra i ALLA mina bilar, men det slog mig inte när jag var på bilprovningen. Inte ens besiktningsmannen fattade att man skulle göra så, men det var å andra sidan väldigt tidigt på morgonen.

Framljusen måste dock bytas ut, 500 spänn.

Hur som helst så var det någon som påpekade att jag nog borde byta oljan eftersom bilen stått i 8 år med samma olja. Så jag köpte billig skitolja (precis rätt för denna bil) och ett nytt filter, sen åkte jag in på OKQ8s  Gör-Det-Själv hall. 2 kronor i minuten kostar det, fantastiskt billigt tyckte jag.

Så jag körde in bilen och upp på liften. Upptäckte att jag var för långt till vänster så bilen hade vält av liften, så jag satte mig för att köra ut den och ställa mig ordentligt.

Jag kom halvvägs ut genom porten innan bilfan dog.

Efter mycket lirkande så slog det mig att jag troligen inte har någon bensin kvar i bilen, så jag sprang in och lånade en bensindunk, tankade 5 liter, betalade, hällde i bilen och vred på tändningen.
Fan att den skulle starta, inte en chans. Jag fick panik, men gav mig fan på att jag skulle byta oljan ändå, så jag STYRDE in den, upp på liften i rätt vinkel och allt och påbörjade servicen.

Hittade oljepluggen ganska snabbt som jag skruvade loss (hade lånat en massa verktyg från OKQ8) och lät oljan rinna ut i tråget. Första decilitern såg helt okej ut, sedan fick oljan en... lite sämre färg:
Tur att jag bytte olja, eller hur?!

När allt runnit ut så skruvade jag på pluggen och bytte filtret (ett helvete må jag säga!) och fyllde på cirka 3-4 liter olja. Avslutningsvis så torkade jag av bilen och så, gick in med grejerna och betalade. Det hela tog 49 minuter, så notan hamnade på 98 spänn. Rimligt.

Sen skulle jag ju ut med fanskapsbilen igen. Började rulla ut den, men insåg ganska snart att jag kan ju för fan inte rulla den hela vägen hem. Min bror tipsade över telefon att motorn kanske var sur, något jag hade misstänkt lite, eftersom den troligen hade blivit helt tömd på soppa. Så jag satte mig och vred på tändningen, pumpade gasen, lät bli gasen, pumpade osv osv. Körde nästan slut på startmotorn skulle jag tro.
Men tro på fan att bilen startade till slut! HURRA!!! Den luktade fan eftersom jag hade spillt lite olja (typ en halv liter!), men gick bra ändå, så jag körde hem den glad i hågen.

När jag kommit hem så slog det mig att jag skulle kanske kolla så att det var rätt mängd olja i motorn nu (var lite osäker på hur mycket det skulle vara).

Oljan var över en decimeter över MAX-sträcket. HJÄLP!!!

För att göra processen kort, jag hade mycket kontakt med alla jag känner och det visade sig att jag hade tömt den på olja som jag skulle. Men inte MOTORolja, utan VÄXELLÅDSOLJAN!

Så nu har jag en bil som är utan växellådsolja och har cirka 7-8 liter motorolja i sig. Det ska vara 3.7 liter. Om jag startar bilen och kör den så händer två saker: växellådan skär och motorn exploderar. Varför exploderar motorn? Jo, för att det blir för högt oljetryck. Precis som en tryckkokare, fast utan ventil. Kaboom!

Till råga på allt så får jag inte tag på min kusin som skulle fixa nya lysen till bilen, så det börjar kännas som ett helvete med den här bilen...

Det blev ett långt inlägg, men så får det vara.

Nu ska jag sova.

Goldug signing out @ 05:47 2012-09-02

1 kommentar:

  1. Det är lätt att göra fel när man inte "skruvat bil" på 3-4 år! Vete 17 om jag skulle göra rätt...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar. Den kommer att granskas innan den publiceras på hemsidan, för att undvika spamm.